'Pak verkeer Annastraat aan'
EDINE WIJNANDS De verkeersproblemen in de Sint Annastraat in Breda moeten zo snel mogelijk worden aangepakt. Dat vindt de wijkraad Stadshart/Valkenberg. Voorzitter Piet Maanders beloofde gisteren een aantal ondernemers en bewoners uit de Sint Annastraat om het onderwerp nog eens extra onder de aandacht te brengen van verantwoordelijk wethouder Boaz Adank.
"Nu maakt een oplossing nog deel uit van een totaalplan dat wordt gemaakt voor de verkeersstromen in de Bredase binnenstad", zei hij. "Wij gaan voorstellen om dit specifieke probleem van het totaal los te weken en bij voorrang aan te pakken."
Reden voor die haast is dat volgens bewoners en ondernemers het probleem de spuigaten uitloopt. De Sint Annastraat is in toenemende mate een gewilde sluiproute voor verkeer dat de Vlaszak wil vermijden. Bovendien komen er veel koeriersbusjes, staat de straat, getipt in de nieuwste versies van navigatiesystemen, is er behoorlijk wat verkeer van ouders die hun kinderen afzetten bij de Nieuwe Veste en heeft de straat last van jonge bestuurders die met enorme enorme snelheid door de stad rijden.
Met name die laatste groep veroorzaakt een grimmige sfeer in de straat. Zo erg zelfs, dat een van de ondernemers, toen hij een hardrijder aansprak op zijn gedrag, dat moest bekopen met bedreiging met een pistool. De man, die zijn naam omwille van zijn veiligheid niet in de krant wil hebben, heeft inmiddels aangifte gedaan bij de politie. Hij beschrijft het voorval als 'behoorlijk intimiderend'.
De wijkraad is het daarmee eens en wijst er bovendien op dat het wachten is op het eerste grote ongeval. De Sint Annastraat behoort tot de 'negen straatjes van Breda'. Een straat met veel ambachtelijke winkels die hoog op toeristische lijstjes prijkt. Als gevolg daarvan neemt niet alleen het autoverkeer, maar ook het aantal slenterende wandelaars toe. Die twee zitten elkaar in de weg.
Al vaker kreeg de Annastraat van de gemeente te horen dat er een oplossing zou komen. Zo had de vorige coalitie concrete plannen om de straat digitaal af te sluiten met kentekenregistratie. Bij de val van het college en de wisseling van wethouders, was dat voornemen van de baan.
Over een ander plan, namelijk om met een kiss&ride-zone op de hoek Oude Vest en Molenstraat, in elk geval het probleem van de ouders die hun kinderen naar de Nieuwe Veste brengen in te dammen, zei de gemeente eerder dat die strook er nog dit jaar komt. Voor ondernemers en bewoners gaat die maatregel echter niet ver genoeg. Zij willen een plan dat het hele probleem volledig oplost.
Het is wachten op een eerste ongeval in de
Sint Annastraat
Piet Maanders, wijkraad
De VVD wil een goede kiss-and-ride-voorziening op de route Molenstraat/St. Annastraat in Breda. Ook moet er in deze centrumstraten beter worden gehandhaafd op het stopverbod en op foutparkeren zoals in de Catharinastraat ter hoogte van het Valkenberg. Dat stellen Sven Planken en Carla Kranenborg-van Eerd voor namens de Bredase VVD-fractie in een brief aan het college van B en W.
De Bredase fractie reageert op verhalen in de media over klachten van bewoners en ondernemers over onder meer te hard rijden, huftergedrag van automobilisten, maar ook over het uitblijven van duidelijkheid over de (verkeers)maatregelen die genomen zouden moeten worden in deze straten. "Betrokkenen geven aan dat het wachten is op het eerste ongeluk. Daarnaast blijkt dat deze route vaker dan voorheen wordt gebruikt als sluiproute om bijvoorbeeld de Vlaszak te mijden. Nieuwe updates van gps-systemen geven deze route als preferent aan." De VVD is geen voorstander van het afsluiten van straten. "Maar verkeersveiligheid staat bij ons hoog in het vaandel. Zeker omdat het hier om winkelgebied gaat met veel voetgangers en fietsers", aldus Planken en Kranenborg-van Eerd. Ze willen onder meer van B en W weten of ze op de hoogte zijn van de klachten. Ook zijn ze benieuwd naar de resultaten van de snelheidsmetingen in onder meer de Annastraat. Verder willen ze weten welke (verkeers)maatregelen het college gaat treffen. En ten slotte zou het college met fabrikanten van gps-systemen in gesprek moeten gaan of het mogelijk is om ongewenste sluiproutes te blokkeren in hun navigatieapparatuur.
Wat heeft het college tot dusver met de klachten van bewoners gedaan?
Sven Planken, VVD Breda