Waar kan mijn monteur parkeren?

waar kan mijn monteur in breda centrum parkeren.jpg

Veel binnenstadsbewoners hebben de laatste tijd moeite om “even” bij de woning te komen of een monteur op bezoek te ontvangen. Evenementen zorgen, vooral in het Stadshart, voor obstakels en de Gemeente ziet niet graag “blik” op de weg staan. Daarom verdwijnen er parkeerplaatsen waar je even iets kunt in- en uitladen. Voorbeelden zijn de veranderingen aan de binnensingels (dit wordt een parkachtig geheel), de aanpak van de Markendaalseweg (waar veel parkeerplaatsen) verdwijnen, idem met de aanpak van de Zuidoostflank en zo kunnen we nog even doorgaan. Natuurlijk pleit de Wijkraad niet voor het uitbreiden van het ”op straat parkeren”, maar dit geeft wonen in de binnenstad (we bedoelen niet alleen het Stadshart, maar de hele ruimte binnen de singels) zo zijn eigen problematieken. Want, ook als je in de binnenstad woont, kan je verwarming het weleens niet doen, of je “alles in een”-communicatie, of je koelkast en noem maar op. Veel bewoners hebben dan het probleem: “Hoe krijg ik de monteur bij me in de straat”. De Wijkraad vindt dat bij wonen in de binnenstad dit soort zaken erbij horen en dat je bij het aanpassen van het straatbeeld rekening moet houden met heel gewone zaken die bij een huishouden horen. Het bekeuren van deze auto’s vinden we niet terecht en overleg met Toezicht en Handhaving heeft (na 3 jaar soebatten) niets opgeleverd. Uiteindelijk hebben we van wethouder Adank de toezegging gekregen dat het opnieuw bekeken wordt binnen het kader van de totale distributieproblematiek van de binnenstad. Dat gaat natuurlijk weer tijd kosten, maar het is in ieder geval geen dichtgeslagen deur. Evenementen Onlangs is de evenementennota aangenomen; de Wijkraad is niet erg gelukkig met sommige zaken. Zo vinden we het aantal luidruchtige evenementen te hoog, twijfelen we ernstig aan de nieuwe geluidsnormen en het geven van wel heel veel verantwoordelijkheid aan de organisator. Hoewel we ook blij zijn met de benoeming van locaties, de op- en afbouwtijden en de bijzondere aandacht voor het samenvoegen van de locaties Valkenberg en Kasteelplein. Maar er blijven nog zorgen over:

1 Hoe zal de implementatie van het nieuwe beleid gevoerd worden?

2 Wanneer zullen de aangekondigde Toezicht- en Handhavers daadwerkelijk gaan opereren?

3 Hoe zal de rapportage zijn van klachten van bewoners door organisatoren nu er geen evenementennummer komt en kunnen de bewoners met hun vragen/opmerkingen makkelijk bij organisatoren terecht?

4 Er zijn platformvergaderingen aangekondigd om met elkaar in contact te treden. Wanneer kunnen we de eerste bijeenkomst verwachten en wat wordt de invloed van dit overleg?

5 Gaan de nieuwe geluidsnormen in de praktijk voor meer of minder overlast zorgen?

Wethouder Adank heeft aangegeven binnenkort een eerste platformvergadering bijeen te roepen!

Geen categorieEXENZO